Abonneren op de digitale Putterkrant. vul uw mailadres in en deze wordt gratis toegestuurd

Nieuwsbrief
Naam:
E-mail:
 

Kunst in de Kelder

De tentoonstelling wordt op vrijdag 13 oktober om 20.00 uur geopend De kunstenaars zullen zelf een korte toelichting geven op hun werk Jan-Albert Ernsten tekende als kind in Putten

al veel, echter, pas in 2009 ging hij een schildercursus bij de Kubus in Lelystad volgen. Werkte eerst met acrylverf, maar ontdekte al snel dat hij beter uit de verf kwam met olieverf. In zijn dagelijks werk wordt hij geconfronteerd met veel emoties. Door te schilderen blijft hij in balans. Het hoofdthema van zijn werk is de menselijke emotie in al zijn facetten. Hij schildert mensen zoals ze zijn: mooi, lelijk, blij, verdrietig, uitbundig of ingetogen. De schilderijen zijn kleurrijk, maar ook in krachtig zwart-wit. Zijn voorkeur gaat uit naar mensen uit andere culturen, maar hij schildert ook regelmatig een popster. Door lessen en workshops te volgen ontwikkelt hij steeds meer een eigen stijl. Jan-Albert maakt ook een doek op verzoek. Een deel van de opbrengst van een verkocht schilderij gaat naar Stichting Esperanza Bolivia. (zie: www.ap-arts.nl)
Jeanet Klaassen-Doppenberg (1960), geboren in de Puttense buurtschap Diermen. Het Oldenallerse bos, de weilanden en de houtwallen waren in haar kindertijd de omgeving voor zwerftochten en kampeeravonturen. Dit gebied is ook bekend van de aanslag bij de Oldenallersebrug waarop de razzia volgde op 1 oktober ‘44. De vrijheid in haar jeugd kreeg een andere dimensie door de ervaringen van de vorige generatie. Een dergelijke tegenstelling tussen hoop en onmacht, ruimte en ballast, vind je terug in haar schilderijen. Na lang portretten te hebben geschilderd, vormt het abstracte nu een steeds groter aandeel in haar werk. Zij experimenteert met materialen zoals zand, hout en lood naast olieverf en acryl. Daarin zoekt ze naar een balans tussen contrast en harmonie, sfeer en compositie, waarin zij haar innerlijke ervaringen verbeeldt: de hoop stijgt uit boven het lijden.
Harry van Zomeren (1945). Na zijn opleiding bij tekenleraar Martin Brink op de Academie voor Beeldende Kunsten in Amersfoort werkte hij in de jaren 60 gedurende 8 jaar als tekenaar bij de Rijksdienst voor Oudheidkundig Bodemonderzoek in Amersfoort. Daarna als zelfstandig kunstschilder en hij werd opgenomen in de Pieter Scheen voor kunstschilders. Hij werkte ruim 40 jaar als fijnschilder van portretopdrachten in de paardensport en statieportretten. Sinds 1984 schildert hij goedgekeurde KWPN hengsten en heeft regelmatig exposities op paardensportevenementen, de hengstenkeuring in Den Bosch, Indoor Brabant, Dressuur Festival Nijmegen, Paard & Koets Beurs, Jumping Amsterdam, concours Nunspeet, Paardendagen Utrecht. In 1992 ontstaat echter ook vrij werk met een symbolische metafysische sfeer. (zie: www.harryvanzomeren.nl)
Els Bleijenberg (1960) houdt van de natuur, maar haar dieren zul je er niet snel tegenkomen. De vrolijke creaties worden speels en met veel fantasie gevormd en gekleurd. Ze ontwikkelde daarvoor haar eigen stijl en kleurgebruik. Elk werkstuk is uniek en krijgt een eigen, passende naam. Ze zijn vaak vertederend. Haar 'keramiek met een glimlach' is bij diverse galeries te vinden en heeft veel bewonderaars. Els toont haar werk regelmatig op kunst- en keramiekmarkten. Het is aanwezig in veel privécollecties in België, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Nederland, Oekraïne, Portugal, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Zij is aangesloten bij de Nationale Associatie voor Beeldend Kunstenaars en de Kunstkring Voorne. (zie: www.uniekkeramiek.nl)
Hanneke Bruijnjé (1955). Haar passie voor klei begon tijdens haar studiejaren in Amsterdam, maar pas in 2003 kwam er meer tijd voor het werken met klei. Eerder volgde zij al cursussen en workshops. Zij past diverse stooktechnieken toe zoals raku en rookstook. In Putten laat zij diverse vaasvormen zien in verschillende stooktechnieken. Verder toont zij werken uit haar serie „Fotokeramie”. Ook dieren hebben haar voorliefde, zoals de „Hunters” (fantasiehonden). Zij zegt: “Het mooie van klei is dat het welwillend jouw bewerkingen volgt, waardoor er mooie creaties kunnen ontstaan”. Zij exposeert regelmatig in diverse galeries. Haar werk is op meerdere locaties permanent te zien en te koop. (zie: www.keramiekraku.nl)

Locatie Kunstkelder: achterzijde van het gemeentehuis (ingang Brinkstraat), schuin tegenover het politiebureau, Brinkstraat 69. Toegang mindervaliden: via de hoofdingang en de lift van het gemeentehuis, behalve op zaterdag. Open: di, do en vr van 14.00-16.30 uur; wo en za van 10.00-12.30 uur.
Tentoonstellingscommissie van de Gemeente Putten, Tel. 0341-352908, zie www.kunstinputten.nl